Cechy i zdrowotne właściwości kiszonych warzyw – sposób przyrządzenia

Naturalna żywność bardzo pozytywnie wpływa na wiele procesów zachodzący w organizmie ludzkim. Do jej produkcji wykorzystywane są składniki ekologiczne, które nie zawierają żadnych dodatków w postaci poprawiaczy smaków czy konserwantów. Wśród popularnych substancji i produktów zdrowej diety znajdują się między innymi kiszone warzywa. Czym są i jak zrobić ulubiony przysmak na bazie kiszonek? Jakie posiadają cechy i właściwości? Gdzie znajdują zastosowanie?

Kiszone warzywa – sposób przyrządzenia

Popularne kiszonki dla wielu osób kojarzone są zazwyczaj z ogólnikami lub kapustą w przyrządzonej zalewnie. Jednakże paleta możliwości tego rodzaju konserwacji żywności już dużo większa. Wśród znanych i łatwo dostępnych produktów, które można  zakwasić znajdują się m.in.: papryka, pomidory, marchew, kalafior i wiele innych. Tak naprawdę, ukisić  można wszystko. W jaki sposób? Jak przygotować pyszne i pełnowartościowe warzywa w kwaśnej zalewie?

Precyzyjny sposób przygotowania produktów zależny jest od rodzaju warzywa. Jednakże sam proces jest prosty i nie wymaga od użytkownika posiadania wygórowanych zdolności kulinarnych. Podstawowym działaniem jest oczyszczenie artykułów spożywczych, odpowiednie ich pokrojenie, przygotowanie zalewy i umieszczenie składników w słoju. Podczas kiszenia dochodzi do procesu fermentacji, w którym wszelkie cenne składniki przenikają do wytworzonego soku.

Udane, smaczne i zdrowe kiszonki powinny być zalane odpowiednio przyrządzoną mieszanką wody, solanki, kopru, czosnku, ziela angielskiego czy jagody jałowca. Produkty te nadadzą smak kiszonkom, jak również dostarczą wiele przydatnych właściwości.

Właściwości lecznicze i zdrowotne kiszonek

Kiszone warzywa są jednym z najzdrowszych składników zdrowej i naturalnej żywności. Są smaczne, idealnie nadają się jako zdrowa przekąska, jak również pasują jako dodatek do wielu dań. Oprócz walorów smakowych należy wyróżnić pozytywne działanie na cały organizm ludzki. Do najważniejszych i najbardziej widocznych właściwości kiszonek zalicza się:

  • źródło witaminy B1, B2, B3,
  • regulacja i przyspieszenie metabolizmu,
  • pomoc w trawieniu białek, węglowodanów i tłuszczów,
  • właściwości kosmetyczne – wygładzanie skory,
  • wzmacnianie włosów i paznokci,
  • cechy pielęgnacyjne całego ciała,
  • zwiększanie przyswajalności żelaza,
  • ochrona przed anemią,
  • źródło magnezu, fosforu, potasu, witamin C,E,A,K,
  • obniżanie apetytu,
  • pomoc w zachowaniu prawidłowej wagi,
  • niska kaloryczność,
  • zwiększanie ilości wody w organizmie,
  • wiele innych.
Ramka zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com