Cechy i zdrowotne właściwości kiszonych warzyw – sposób przyrządzenia

Naturalna żywność bardzo pozytywnie wpływa na wiele procesów zachodzący w organizmie ludzkim. Do jej produkcji wykorzystywane są składniki ekologiczne, które nie zawierają żadnych dodatków w postaci poprawiaczy smaków czy konserwantów. Wśród popularnych substancji i produktów zdrowej diety znajdują się między innymi kiszone warzywa. Czym są i jak zrobić ulubiony przysmak na bazie kiszonek? Jakie posiadają cechy i właściwości? Gdzie znajdują zastosowanie?

Kiszone warzywa – sposób przyrządzenia

Popularne kiszonki dla wielu osób kojarzone są zazwyczaj z ogólnikami lub kapustą w przyrządzonej zalewnie. Jednakże paleta możliwości tego rodzaju konserwacji żywności już dużo większa. Wśród znanych i łatwo dostępnych produktów, które można  zakwasić znajdują się m.in.: papryka, pomidory, marchew, kalafior i wiele innych. Tak naprawdę, ukisić  można wszystko. W jaki sposób? Jak przygotować pyszne i pełnowartościowe warzywa w kwaśnej zalewie?

Precyzyjny sposób przygotowania produktów zależny jest od rodzaju warzywa. Jednakże sam proces jest prosty i nie wymaga od użytkownika posiadania wygórowanych zdolności kulinarnych. Podstawowym działaniem jest oczyszczenie artykułów spożywczych, odpowiednie ich pokrojenie, przygotowanie zalewy i umieszczenie składników w słoju. Podczas kiszenia dochodzi do procesu fermentacji, w którym wszelkie cenne składniki przenikają do wytworzonego soku.

Udane, smaczne i zdrowe kiszonki powinny być zalane odpowiednio przyrządzoną mieszanką wody, solanki, kopru, czosnku, ziela angielskiego czy jagody jałowca. Produkty te nadadzą smak kiszonkom, jak również dostarczą wiele przydatnych właściwości.

Właściwości lecznicze i zdrowotne kiszonek

Kiszone warzywa są jednym z najzdrowszych składników zdrowej i naturalnej żywności. Są smaczne, idealnie nadają się jako zdrowa przekąska, jak również pasują jako dodatek do wielu dań. Oprócz walorów smakowych należy wyróżnić pozytywne działanie na cały organizm ludzki. Do najważniejszych i najbardziej widocznych właściwości kiszonek zalicza się:

  • źródło witaminy B1, B2, B3,
  • regulacja i przyspieszenie metabolizmu,
  • pomoc w trawieniu białek, węglowodanów i tłuszczów,
  • właściwości kosmetyczne – wygładzanie skory,
  • wzmacnianie włosów i paznokci,
  • cechy pielęgnacyjne całego ciała,
  • zwiększanie przyswajalności żelaza,
  • ochrona przed anemią,
  • źródło magnezu, fosforu, potasu, witamin C,E,A,K,
  • obniżanie apetytu,
  • pomoc w zachowaniu prawidłowej wagi,
  • niska kaloryczność,
  • zwiększanie ilości wody w organizmie,
  • wiele innych.
Ramka zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com

Kiszone warzywa jako źródło witaminy C

Niskokaloryczne produkty są często poszukiwane w kuchni. Osoby na zdrowej diecie nie zapominają codziennie o kiszonkach, jako o cennym źródle witamin i minerałów. Z domowej spiżarni takie kiszone warzywa wyciągane są najczęściej jesienią i zimą, w tych momentach, gdy trudno jest przynieść ze sklepu pożyteczne artykuły. W ostatnich latach wiele mówi się o tym wyjątkowym składniku diety. Osoby, które same nie potrafią lub nie chcą, przygotować je latem, mogą te produkty kupić praktycznie cały rok w sklepach ze zdrową żywnością. Ich dostarczenie do posiłków przyczyni się do tego, że w jelitach wytworzy się poprawne środowisko. Probiotyki zawarte w słoikach z kiszonymi wyrobami są niezbędne do prawidłowej pracy układu pokarmowego. Pożyteczne bakterie jelitowe docenią codzienną dawkę tych składników.

Na które warzywa postawić?

W kuchni każdej racjonalnie żywiącej się osoby nie powinno zabraknąć kiszonych ogórków. Są one smaczne, można je jeść w niejednym posiłku, czy to do kanapek, czy obiadu. Kiszone warzywa z ranozebrano.pl to nie tylko ogórki, ale także kapusta. O niej przypomina sobie wiele osób w trakcie przygotowania bigosu lub kapusty z grzybami na święta, można ją jednak jeść znacznie częściej. Pasuje ona do wielu dań obiadowych wegetariańskich i mięsnych. Te dwa najpopularniejsze wyroby nie są jedyną propozycją sklepów ekologicznych. Tam konsument odszuka także kiszone: pomidory, cukinię, paprykę, buraki i marchew. Spróbowanie choć części tych propozycji sprawi, że łatwiej będzie można urozmaicać codzienne posiłki. Tylko poprawnie przygotowane, według staropolskiej receptury, artykuły są zdrowe. Do tego, żeby miały wartości odżywcze potrzeba dobrych warunków, nie mogą zawierać też sztucznych składników.

Tradycja kiszenia w polskich domach

Młode osoby, choć tradycja kiszenia w polskich domach jest wciąż silna, wolą wybrać produkty dostępne na półkach sklepowych niż same zająć się tą czynnością. Kiszone warzywa przez to, że są dostępne w sklepach ze zdrową żywnością, mogą być artykułem, który często pojawi się na ich stołach. Takie zakupy, szczególnie w sklepie online, to duża dla nich dogodność. Nie zawsze kiszenie oznacza oszczędność. W niektórych punktach sprzedażowych ekologicznych można zauważyć atrakcyjne ceny, dlatego korzystniej jest zamówić ich odpowiednią ilość do domowej spiżarni niż przygotowywać samemu. W tych obiektach każdy słoik przed przedostaniem się na półkę jest dokładnie sprawdzany pod względem jakości. Wybierając dobry sklep, klient może liczyć na wysokiej jakości kiszonki.

Ramka zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com

Kiszonki dobre na wszystko

Do niedawna kiszonki w Polsce kojarzyły się głównie ze sporą porcją kapusty kiszonej do niedzielnego kotleta schabowego, czy przaśnym ogórkiem kiszonym na kanapce z pasztetem. Choć obie formy wciąż mają swoich zagorzałych zwolenników (nic dziwnego, są pyszne!) to można zaobserwować coraz popularniejszy trend poszukiwania nowych i całkiem egzotycznych smaków. Wielbicieli kiszonek jest coraz więcej, podobnie jak kolorowych słoików na półkach w restauracjach, czy sklepach ze zdrową żywnością. Ci zaś, co sami robią własne, domowe przetwory wiedzą, jak fantastyczną zabawą jest kiszenie i ile dostarcza nowych, ciekawych rozwiązań kulinarnych.

Nie tylko kapusta kiszona

Kiszenie warzyw i owoców jest jednym z najstarszych i najpopularniejszych sposób na wydłużenie ich terminu zdatności. Kisi się na ziemiach słowiańskich, bałkańskich, w dalekiej Azji, ale i w kuchni bliskowschodniej kiszone warzywa (https://ranozebrano.pl/warzywa-owoce/kiszone) są jednym z ważniejszych elementów dań. Wystarczy mieć tylko naczynie, w którym będziemy kisić, wodę, trochę soli i oczywiście głównego bohatera i sprawcę całego zamieszania. A ukisić możemy wszystko. Od dobrze znanych nam ogórków i kapusty, przez kalafiora, marchewkę, kalarepę, buraki, otrzymując o cudownych właściwościach sok, paprykę, słynne koreańskie kimchi, na cytrynach, jabłkach i innych owocach kończąc. Wystarczy dodać ulubione przyprawy i ilość smaków, jakie możemy uzyskać nie kończy się. Kiszenie jest świetnym sposobem na niewykorzystane resztki. Jeśli widzisz, że zmagazynowana w lodówce marchewka może zaraz się zepsuć, a nie masz pomysłu co z nią zrobić, nic prostszego. Wrzuć do słoika, zalej solanką i odczekaj parę dni.

Cudowne właściwości kiszonek

Kiszonki są wspaniałym rozwiązaniem na niedobór świeżych warzyw zimą. Można powiedzieć, że są zawekowaniem świeżości. Przygotowane i zmagazynowane przetwory, poza tym, że dostarczają do zwykłych posiłków ogromną rozmaitość koloru, tekstur smaków, są znakomitym źródłem składników mineralnych i witamin, co korzystnie wpływa na zdrowie i wygląd człowieka. Zawarte w nich bakterie kwasu mlekowego odpowiadają takim produktom jak kefiry, czy jogurty, co stanowi ważną informację dla osób z uczuleniem na nabiał, bądź będących na diecie wegańskiej. Bakterie te odpowiadają za właściwą pracę jelit, o których mówi się, że są mózgiem organizmu człowieka. Kiszonki wpływają m.in. na odporność, obniżają poziom cukry we krwi, czy w końcu świetnie działają na skórę i włosy. Również polecane są osobom na diecie odchudzającej ze względu na to, że są bardzo sycące, a przy tym niskokaloryczne.

Kiszone warzywa mają wiele korzyści. Jedną z nich jest wyjątkowa dostępność i łatwość przygotowania. Warto po nie sięgać każdego dnia i odkrywać nowe smaki.

Ramka zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com